Friday, August 3, 2012

bahasa .



assalamualaikum wbt .

alhamdulillah . hari ini sudah 14 ramadhan . sudah dua minggu korang berpuasa . aku tak dua minggu sangat sebab perempuan . okay , abaikan . hari ini aku terpanggil untuk berbicara tentang budi bahasa budaya kita . yes . budaya kita . budaya aku , engkau , dan semua orang di malaysia . kalau bicara tentang budi bahasa , terlalu besar rangkumannya . jadi , apa kata aku hanya ambil segelintir yang common dan tipikal yang selalu kita mungkin buat atau lihat . serius bunyinya entri aku kali ini . jadi , mari mengerut dahi .


perkara satu yang ingin aku kupas hari ialah tentang youtube . ataupun lebih spesifik , tentang komen komen di youtube . mengapa youtube ? itu yang selalu aku jumpa . bukan bermakna di laman sosial lain tidak terjadi , tapi suka hati aku la dah aku nak cakap pasal youtube kan . oh , maafkan saya atas kekurangsopanan itu . baru baru ini , kita diterkejutkan dengan satu video lagu nicki minaj yang mempunyai elemen elemen menghina Islam . beritanya aku nampak di pesbuk lalu aku pun mendengar dan menunggu part yang menghina itu . dan ternyata ia memang wujud . bukan omongan kosong . lirik lagunya memang ada yang menghina Islam . istighfar aku dalam hati . yang lebih menterkejutkan aku , bukan sahaja lirik lagunya . malah komen komen pengview turut membuat aku istighfar . bahasa mereka umpama mereka yang sebenarnya tiada agama . apa kejadahnya ini ? kita marah dengan orang yang menghina agama kita . tetapi kita sendiri yang memalukannya dengan mengeluarkan kata maki hamun caci cacian terhadap orang lain . agama kita tidak mengajar itu semua . seandainya kita marah sekalipun , memaki hamun bukan cara untuk menyelesaikan masalah . umpamanya seperti marahkan nyamuk , tapi memaki hamun kelambu . masalah tidak akan selesai dengan cara itu . nyamuk akan tetap menghisap darah kita , bukan ? hadirnya aku menulis entri tentang ini , bukanlah hendak menunjuk pandai yang aku terer selesaikan masalah semua orang . itu hanya pendapat . jalan penyelesaiannya , tekan je butang dislike tu . tak perlu memaki hamun umpama korang akan hidup tak mati mati . 

perkara dua ada kena mengena dengan politik sedikit . ya , aku tak suka sangat nak bicara pasal politik ni . tapi , aku hanya nak melontarkan sedikit je pendapat daripada apa yang selalu aku lihat di mukabuku . ini berkenaan group group politik di mukabuku . baik kerajaan mahupun pembangkang , aku lihat sama sahaja perangainya . yang kerajaan mengata pembangkang . yang pembangkang mengutuk kerajaan . tiada beza . masalah tetap tidak akan selesai . cuma akan bertambah kronik masalah . sampai satu tahap aku fikir , aku macam nak undi diri aku sendiri untuk pegang malaysia . okay puii untuk diri sendiri -.- oh tidak elok meludah di dalam blog . maafkan saya .

come on la malaysian . be rational . ini hanya dua contoh yang da lama aku pendam yang mampu aku bagi . yang lain lain banyak lagi . cuma mungkin kita tak perasan ataupun kita sebenarnya perasan tapi malas nak layan . kadang kadang sikap malas nak layan tu perlu . tapi bukan untuk semua perkara . takut nanti anak cucu cicit kita pulak yang memaki hamun kita . ingat . hidup ni karma . what u gives , u get back . ini pesanan untuk semua orang dan juga diri sendiri . kepada yang memakan cili , silalah minum air . maaf ya :)


kemain haa main bola pun sopan santun


p/s : result ? alhamdulillah . apa yang aku dapat , itu yang aku usaha . tahniah juga kepada yang lain :)
p/s II : sebelum menutur kata , ingat bahasa tu cerminan agama dan bangsa kita . cerminan siapa kita yang sebenarnya . baik bahasa kita , maka baiklah orang memandang kita . buruk bahasa kita , maka silalah fikir sendiri .

3 comments:

  1. i bukan setakat berbudi bahasa...pekerti jua tinggi....rupa paras lagi la...hahhahaha

    ReplyDelete
  2. pak usu : ya ya . rupa paras mu bak bront palarae kan ? hewhewhew :P

    ain : thx , my dear ;)

    ReplyDelete