Sunday, June 26, 2011

aku bukan nak berceramah agama

atau nak berpidato piala diraja . cuma ingin menyuarakan sesuatu yang dah lama dipendam , yang dah lama didiamkan , yang dah lama bernanah , yang dah berjerawat dan bermacam macam lagi dan sanubari hati aku . baiklah , terus kepada niat asal . kalau melihat kepada dunia masa kini , kebanyakan media massa terutamanya telebesen , banyak menayangkan tentang kesah gejala sosial tak bermoral yang melibatkan semua peringkat umur baik budak budak , remaja mahupun tua bangka tak sedar diri untuk tatapan umum . kadang kadang , terlintas di fikiran . apa mereka ini sudah tiada perkara laen yang hendak digembargemburkan ? atau memang kiamat sudah dekat ?

bila mana melihat penyakit sosial yang semakin meruncing , perkara pertama yang menusuk di fikiran aku ialah , apakah puncanya ? kenapa budak budak ni sanggop pukul cikgu ? kenapa remaja ni sanggop buang bayi ? kenapa si tua bangka tak sedar diri ini sanggop makan anak sendiri ? kenapa ? berdasarkan penglihatan mata kasar dan penghayatan mata hati aku , segalanya bermula dari rumah atau lebih tepat lagi peranan ibubapa . sebab waktu darjah 6 dulu , aku ada berpidato yang tajoknya berbunyi , " Akhlak Mulia Bermula Dari Rumah " . bukan aku hendak menyalahkan sang ibubapa semata mata , cuma itu kebenaran hakikat realiti yang harus diterima umum .

sewaktu sang anak lahir ke muka bumi , mereka diibaratkan sehelai kaen puteh suci murni adabi . tugas untuk mencorakkannya itu , tugas sang ibubapa . bukan tugas pak guard uitm . ok , tetiba rindu nak menci menci pak guard pulak =..=  ok , kembali ke niat asal sebelum jauh menyimpang dengan lebih lanjut . sama ada corak yang cantik atau tidak cantik , itu semua terpulang kepada sang ibubapa . namun , kadang kadang , cukup cantik corak yang dilukis , tapi di akhir cerita , sang anak tetap ke kancah tak berguna . mungkin kerana cara melukis kurang betul . secara analoginya , ilmu diberi sudah cukup , cuma cara memberi ilmu itu yang kurang betul .

harus diingat juga , ilmu sahaja tidak cukup . perhatian , sokongan dan kaseh sayang itu lebih penting dalam tumbesaran anak anak . kadang kadang , longgokan kaseh sayang yang menimbun boleh menyebabkan harta menggunung dipandang tiada mata . semua benda harus dilakukan dengan cara yang betul dan berhikmah . menegur , mendidik , memarah , menyayang , memanja . semua perlu dilakukan dengan cara yang betul . jangan hanya tahu menkondem . itu hanya akan menyebabkan moral anak anak menjadi down atau jatuh . bukan tak boleh mengkondem langsung . tapi biar kena pada cara . jangan kondem atau marah waktu makan . jangan memperkotak katikkan apa yang anak anak cuba buat . i mean buat benda yang elok . kalau merempit , harus diberi kaki secara percuma sahaja . ok , jangan . nanti kena langgar dengan motor rempitan sang anak tersebut .

apa aku nak tulis tadi . ney lah masalah yang selalu timbul bila aku tinggalkan blog aku terkontang kanting walaupun sekejap ==' tapi , secara konklusinya , apa yang aku nak tekankan , kaseh sayang , perhatian dan sokongan ibubapa itu amat penting dan tinggi nilainya dalam kehidupan anak anak bukan hanya longgokan wang semata . pincang sesebuah keluarga andai elemen elemen penting itu tiada . ok , sekian . tapi sebelum tu , aku ada satu lirik lagu yang aku nak share ngan korang yang aku tengah dengar ulang ulang juta juta kali sekarang ney , again by bruno mars (:

Hands over my head thinking 'what else could go wrong?'
Would've stayed in bed, how can a day be so long?
Never believed that things happen for a reason
But how this turned out, you moved all my doubts, oh believe
That for you I'll do it all over again
Do it all over again
All I went through, led me to you
So I'd do it all over again
For you

I missed the first train, stood out in the rain, all day
Little did I know
When I caught the next train, there you were to sweep me away
Guess that's what I've waited for
Never believed that things happened for a reason
But how this turned out, you moved all my doubts, So believe
That for you I'd do it all over again
Do it all over again
All I went through, led me to you
So I'd do it all over again

(Ohhohoh) Who ever thought a day gone so wrong, would turn out so lovely?
I'm so glad I found you
Even though the day went so wrong, I wouldn't change a thing (yeah, yeah, oh I'll do it)
I'd do it all over again
Do it all over again
All I went through, led me to you
So I'd do it all over again (yeah, yeah ohhh)
I'd do it all over again (I'd do it all over, I'd do it all over)
Do it all over again (I'd do it all over for you, for you)
All I went through, led me to you (all I went through, it led me to you)
So I'd do it all over again (over again)

Who ever thought a day gone so wrong, could turn out so lovely?
Who ever thought a day gone so wrong, could turn out so lovely?
 
p/s : terima kasehlah buat aku sentap untuk dua hari berturut turut .

No comments:

Post a Comment